FAQ – Frågor och svar
Lägenhetsnummer och pinkod
Var hittar jag mitt lägenhetsnummer och pindkod?
Bokningstavlan
Hur bokar jag en tid på bokningstavlan?
För att boka en tid på bokningstavlan gör du följande:
- “Väck” skärmen genom att klicka på den.
- Leta upp den tid du vill boka. För att bläddra bland veckorna, använd pilarna högst upp till höger resp vänster.
- Klicka på den tid du vill boka.
- Knappa in din pinkod och klicka sedan på “Ok”-knappen längst ner till höger.
- Den tid du valt har nu blivit rödmarkerad, dvs upptagen, i kalendern och ditt lägenhetsnummer står utskrivet på tiden.
Hur avbokar jag en tid på bokningstavlan?
- “Väck” skärmen genom att klicka på den.
- Leta upp din bokade tid som du vill avboka. För att bläddra bland veckorna, använd pilarna högst upp till höger resp vänster.
- Klicka på den tid du vill avboka.
- Knappa in din pinkod och klicka sedan på “Ok”-knappen längst ner till höger.
- Din tid är nu avbokad och har nu blivit vit igen, dvs ledig för alla att boka.
Hur bokar jag en annan tvättstuga eller ett annat bokningsobjekt på bokningstavlan?
- Väck bokningstavlan genom att klicka någonstans på tavlans display.
- Klicka på namnet på det bokningsobjekt som visas för tillfället, tex “Tvättstugan – Juli v.28”.
- Du får nu upp en lista på samtliga bokningsobjekt. Välj det du önskar se genom att klicka på det.
- Högst upp står nu det önskade bokningsobjektets namn och nedanför ser du samtliga bokningsbara tider för just det bokningsobjektet.
- Boka den tid du önskar.
Bokningstavlan har hängt sig, kan jag starta om den själv?
- Leta upp vägguttaget där bokningstavlan är inkopplad.
- Dra ur kontakten ur vägguttaget.
- Vänta minst 10 sekunder.
- Sätt sedan i kontakten igen.
Dator
Hur bokar jag en tid via min dator?
- Öppna en webläsare/browser (tex Internet Explorer, Safari, Chrome, Firefox, etc)
- I webläsarens adressfält skriver du in “bokatvättid.se”
- Tryck på den blå länken uppe till höger på sidan som heter “LOGGA IN“
- Välj stad, hus, knappa in ditt lägenhetsnummer och till sist din pinkod (du hittar samtliga uppgifter på informationsbladet du fått från oss)
- Tryck på “Logga in”
- Klicka på den dag du vill boka.
- Välj den tid du vill boka genom att kryssa i rutan längst till höger på sidan.
- Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
Hur avbokar jag en tid via min dator?
- Klicka på den dag du har en bokad tid.
- Välj den tid du vill avboka genom att kryssa ur rutan längst till höger på sidan.
- Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
Appen (smartphone)
Hur bokar jag en tid via appen?
- Om du inte redan gjort det ladda hem appen som heter “Boka tvättid”.
- Starta appen.
- Välj stad, hus, knappa in ditt lägenhetsnummer och till sist din pinkod (du hittar samtliga uppgifter på informationsbladet du fått från oss)
- Tryck på “Logga in”
- Klicka på den dag du vill boka.
- Välj den tid du vill boka genom att kryssa i rutan längst till höger på sidan.
- Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
Hur avbokar jag en tid via appen?
- Klicka på den dag du har en bokad tid.
- Välj den tid du vill avboka genom att kryssa ur rutan längst till höger på sidan.
- Tryck på “Spara” längst ner på sidan.
Kan jag köa på en redan bokad tid?
- Leta upp den tid du vill ställa dig i kö till.
- Klicka på den bokade tiden på samma sätt som om du skulle boka den.
- En fråga kommer upp om du vill ställa dig på kö.
Varför får jag inga notifieringar?
Notifieringar fungerar lite olika i Android respektive iOS (iPhone/iPad). Gemensamt för båda är att du i vår app, “Boka tvättid”, har “Påminnelser” påslaget. Du slår på (och av) detta så här:
Gå till tabben “Mitt konto” längst till höger i appen (den med det lilla huvudet). Där hittar du alternativet “Mina Inställningar”. Högst upp finns en knapp där du kan välja mellan “Av” och “På”. Under knappen finns även möjlighet att ställa in hur långt innan din bokning startar du vill ha dina påminnelser.
Om du fortfarande inte får några notifieringar/påminnelser kan du behöva kontrollera inställningarna i din mobil. Det gör du såhär:
Android:
(Obs! Inställningarna kan variera beroende på enhet. Kontakta tillverkaren om du vill ha mer information om din enhet.)
Alternativ 1: I appen Inställningar
- Öppna appen Inställningar på enheten.
- Tryck på Appar och aviseringar och sedan Aviseringar.
- Under Nyligen skickat visas de appar som du fick aviseringar från senast.
- Du kan inaktivera alla aviseringar från en app på listan.
- Om du vill välja specifika aviseringskategorier trycker du på appens namn.
- Visa fler appar genom att trycka på Visa alla för senaste 7 dagarna. Sortera efter Hur nyligen eller Hur ofta genom att trycka på alternativen.
Om alternativet Nyligen skickat inte finns använder du en äldre version av Android. Tryck i stället på Appaviseringar och tryck på en app. Du kan aktivera eller inaktivera aviseringar, aviseringsprickar eller aviseringskategorier. Om det finns kategorier för en app visas fler alternativ om du trycker på den.
Alternativ 2: Via en avisering
- Svep nedåt från skärmens överkant och dra aviseringen något åt höger eller vänster och tryck på Inställningar Inställningar.
- Aviseringsprickar: Tryck länge på appen och tryck sedan på Information Information.
iOS – iPhone och iPad
Du kan hämta notiser genom att ansluta till ett wifi-nätverk eller ett mobilnät. Om du inte får några notiser från en särskild app kan du prova med dessa steg:
- Kontrollera att appen har stöd för notiser. Gå till Inställningar > Notiser, välj appen och kontrollera att Notiser är aktiverat.
- Om du har notiser på för den appen men inte får notiser kan du ha stängt av Banderoller. Gå till Inställningar > Notiser, slå på Visa som banderoller och välj en typ av banderoll som du vill se.
- Kontrollera att du är inloggad med ditt Apple-ID. Gå till Inställningar > iTunes Store och App Store och ange ditt Apple-ID och lösenord.
- Kontrollera att Stör ej inte är aktiverat. Gå till Inställningar > Stör ej och stäng av det. Öppna Kontrollcenter genom att svepa från skärmens nedre del och tryck sedan på
.
- Om du nyligen har installerat en app eller återskapat från en säkerhetskopia måste du öppna appen för att börja få notiser.
Hur skickar jag ett meddelande?
I appen kan man enkelt skicka meddelanden till tex styrelsen, vaktmästaren, etc. Vem man kan skicka till avgörs av vilka mottagare administratören hos er har lagt in.
För att skicka ett meddelande gör du följande:
- Starta appen “Boka tvättid” på din smartphone
- Klicka på fliken med pratbubblan längst ner i appen (andra från vänster)
- Klicka på ikonen till höger om texten “Meddelande”
- Välj en mottagare i listan
- Skriv in ett ämne, tex “Dags för städning av gården snart?”
- Skriv in det meddelande du vill skicka
- Tryck på knappen “Skicka”
Ditt meddelande går nu iväg till mottagaren.
Färgkoder
Vad betyder de olika färgkoderna?
- Vit – Det finns lediga tider den här dagen
- Röd – Dagen är fullbokad och det finns alltså inga lediga tider
- Grön – Du har en tid bokad den här dagen
- Orange – Du köar på en tid den här dagen
- Vit – Tiden är ledig
- Röd – Tiden är bokad. Lägenhetsnumret står på